چه زمانی برای درمان هالوکس والگوس به پزشک مراجعه کنیم؟

treatment-hallux-valgus.jpg

هالوکس والگوس به معنی بدشکلی شست پا توصیف می‌شود و براساس برجستگی بزرگی که به دلیل انحراف انگشت شست پا به سمت انگشت دوم ایجاد می‌کند، قابل تشخیص است. انحراف و بد شکلی خفیف معمولا با درمان‌های غیر جراحی درمان می‌شوند، اما برجستگی‌های شدید و انحراف شدید نیاز به مداخله جراحی دارند. شناخت علائم این عارضه و اقدام براساس آن‌ها، می‌تواند به افراد کمک کند تا مراقبت‌های مورد نیاز خود را از پزشک متخصص دریافت کنند. حتما دقت داشته باشید که، هالوکس ولگوس یک وضعیت پیشرونده است که بدون درمان شدت می‌یابد و اکثر افراد تنها زمانی که دچار درد یا ناراحتی بسیار زیادی می‌شوند به پزشک مراجعه می‌کنند. در حالی که برای درمان این عارضه هر چه زود‌تر اقدام کنید بهتر است.

شایع‌ترین علل هالوکس والگوس

هالوکس والگوس زمانی رخ می‌دهد که مفصل اصلی انگشت شست پا به دلیل اختلال بالانس عضلانی استخوانی تغییر شکل می‌دهد و نیرویی نامناسب را به مفصل وارد می‌کند. می‌توان گفت مستعد هالوکس والگوس بودن تا حدی ارثی است.

همچنین افرادی که صافی کف پا یا یک اختلال پزشکی زمینه‌ای مانند آرتریت التهابی دارند با خطر بیش‌تری برای ایجاد هالوکس والگوس مواجه هستند.

علاوه بر این، پوشیدن کفش‌های تنگی که انگشتان پا را فشار می‌دهد و آن‌ها را مجبور می‌کند در موقعیت نامناسبی قرار گیرند نیز موجب جابجایی غیرطبیعی مفصل انگشت پا می‌شوند و به پیشرفت هالوکس والگوس کمک می‌کنند.

چه علائمی در هالوکس والگوس زمان مراجعه به پزشک را مشخص می‌کند؟

در این عارضه معمولا با پیشرفت و بزرگ‌تر شدن برجستگی مفصل انگشت شست پا(بونیون)، ناراحتی و درد افزایش می‌یابد. اگر بیمار به دلیل برجستگی ناشی از بونیون درد مداومی را تجربه می‌کند و هنگام پوشیدن کفش با مشکلات بسیار جدی رو به رو است، باید به جراح و متخصص ارتوپد مراجعه کند.

دکتر صفایی پس از بررسی وضعیت بیمار، نحوه درمان هالوکس والگوس را با مداخلات پزشکی که ممکن است شامل جراحی برای اصلاح بدشکلی مفصل شست پا باشد، توضیح می‌دهد و از مناسب‌ترین روش‌ها برای درمان استفاده می‌کند.

درمان‌های غیر جراحی هالوکس والگوس

همانطور که گفته شد، روش‌های درمانی غیر جراحی هالوکس والگوس معمولا برای درمان برجستگی‌های کوچک ناشی از این عارضه بکار برده می‌شود و از جمله مهم‌ترین این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از یک پد بونیون بر روی مفصل آسیب دیده
  • استفاده از کمپرس یخ به صورت دوره ای
  • عدم استفاده از کفش‌های پاشنه بلند و پنجه باریک و استفاده از کفش‌های تخت با فضای کافی برای حرکت انگشتان
  • شناسایی موقعیت‌هایی مانند ایستادن روی پاها در تمام روز یا شرکت در ورزش که موجب بدتر شدن درد می‌شود و اجتناب از انجام این فعالیت ها
  • اندازه‌گیری پهنای پاشنه و خرید کفش مناسب
  • استفاده از یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه مانند ایبوپروفن به منظور کاهش درد و تورم
  • استفاده از یک بریس اصلاح‌کننده که به آرامی انگشت شست پا را در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد.

هنگام بروز هالوکس والگوس به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اگر مشکلات ناشی از هالوکس والگوس شما را آزار می‌دهد، با یک پزشک مشورت کنید. ایشان ممکن است شما را به یک متخصص پا، جراح و متخصص ارتوپد یا یک متخصص پا و مچ پا ارجاع دهد. علاوه بر این، می‌توانید بدون مراجعه به این افراد، مستقیما به جراح و متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

هالوکس والگوس می‌تواند بسیار دردناک باشد، اما با مداخلات غیر جراحی و مراجعه به “دکتر توحید صفایی” در مراحل اولیه می‌توانید درد‌های خود را تسکین دهید و مدت زمان بهبودی را تسریع بخشید.

جراحی هالوکس والگوس چیست و هنگام بروز چه علائمی انجام می‌شود؟

جراحی هالوکس والگوس همیشه آخرین روش درمانی است که برای موارد شدید در نظر گرفته می‌شود. اکثر بونیون‌ها معمولا با استفاده از روش‌های محافظه کارانه مانند ارتز‌های سفارشی یا تغییر کفش بهبود می‌یابند.

اما زمانی که استفاده از این روش‌ها بی‌فایده باشد جراحی به منظور اصلاح ساختار انگشتان، کاهش درد و ناراحتی، بهبود عملکرد پا و کیفیت زندگی صورت می‌گیرد. علائمی که نشان می‌دهد بیماران به جراحی هالوکس والگوس نیاز دارند عبارت است از:

  • هالوکس ولگوس موجب تغییر کل شدید پا شده است و این وضعت هر روز بدتر می‌شود.
  • درد شدید ناشی از هالوکس والگوس زندگی بیمار را دچار مشکلات بسیار جدی کرده است به طوری که بیمار نمی‌تواند کفش معمولی بپوشد، نمی‌تواند راه برود و هنگام ایستادن درد بسیار شدیدی را تجربه می‌کند.
  • درمان‌های محافظه کارانه بی‌فایده است و نمی‌تواند از پیشرفت هالوکس والگوس جلوگیری کند.

به یاد داشته باشید، هنگام بروز هالوکس والگوس خفیف که با برجستگی کمی همراه است حتما از روش‌های غیر جراحی استفاده کنید تا از عوارض ناشی از هالوکس والگوس شدید جلوگیری شود.

آدرس وب سایت منبع (دکتر توحید صفایی): https://drtohidsafaei.com

رسانه آنلاین پزشکی و زیبایی


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


تماس با ما

beautyashena@gmail.com

ایران

p

هدف ما در رسانه آنلاین پزشکی و زیبایی ارائه به روزترین و بهترین مطالب پزشکی و زیبایی در دنیا است. تا در کمترین زمان اطلاعات مورد نیازتان را بیابید.
و نیز افراد به راحتی پزشک مورد نظر خود را بیابند. در این راستا بانک جامعی از اطلاعات بهترین پزشکان و مقالات زیبایی و سلامت را برای شما عزیزان آماده نموده ایم.

کلیه حقوق مادی و معنوی برای رسانه آنلاین پزشکی و زیبایی محفوظ می باشد. طراحی و بهینه سازی توسط اف تی سنتر